Zo werkt de trapondersteuning op een elektrische fiets

Op gewone fietsen is het vaak lastig om op een snelle manier ver vooruit te komen, zonder dat je je gehele energie uitput. Fietsen is een zeer intense activiteit wat veel inspanning vereist, zeker wanneer je haast hebt om snel op een bepaalde plek te komen (zoals werk of thuis). Ben je zelf een persoon die regelmatig de fiets neemt naar werk, maar vaak lange afstanden moet afleggen? Met een ‘gewone’ fiets ben je hoogstwaarschijnlijk langer onderweg op een laag tempo. Wat dacht je van om een elektrische fiets van amslod aan te schaffen? 

Het speciale aan een elektrische fiets is dat het een motor bezit. Dit wordt in principe bediend door ondersteuning bij je trappen. Trapondersteuning zorgt ervoor dat je geholpen wordt tijdens het fietsen door de combinatie van jouw trappen en de elektrische motor op jouw fiets. Hoe fijn is dat niet? 

In dit artikel leggen wij je uit hoe trapondersteuning precies werkt op een elektrische fiets. Zo kan je inzien hoe handig een elektrische fiets voor jou kan zijn en hoef je niet per se jouw mening af te hangen van de fietservaringen (een Amslod review online vinden, zoals Amslod.nl fietsen ervaringen  is niet altijd even makkelijk). 

De vorm van trapondersteuning 

Een elektrische fiets helpt jou dus om sneller en gemakkelijk vooruit te komen. Door de speciale elektrische motor voelt het aan alsof je veel minder hoeft te trappen om sneller te acceleren. Het lijkt dan net alsof de fiets zelf aan het bij gassen is terwijl jij aan het fietsen bent! Er zijn twee verschillende manieren van hoe de trapondersteuning werkt. 

Trapondersteuning werkt door of sensoren die meten hoe snel je trapt (de rotatie sensor) of door hoeveel trapkracht jij levert als fietser (de trapkrachtsensor). De fietscomputer berekent hoeveel ondersteuning je nodig hebt op een bepaald moment, aan de hand van de sensoren en het ondersteuningsniveau die je hebt ingesteld. Deze niveaus kunnen van minimale ondersteuning tot aan ruime ondersteuning gaan. 

De rotatiesensor meet hoe snel je aan het trappen bent. Deze sensor zit vast aan je trapas en meet de snelheid aan de hand van de trappers (die telkens rond draaien wanneer je aan het trappen bent. De sensor meet deze snelheid op basis van magneetjes: hoe meer magneetjes per seconde, des te sneller de fietser aan het trappen is. Vervolgens berekent de fietscomputer hoeveel trapondersteuning de motor moet leveren. Zoals aangegeven hangt dit dus ook af van het niveau dat je hebt ingesteld.

De trapkrachtsensor meet hoe hard je daadwerkelijk aan het trappen bent. Bij een degelijke sensor worden rotatie en trapkracht dus gecombineerd en zo wordt dus jouw inspanning berekent. Deze sensor bevindt zich vaak bij het achterwiel van de elektrische fiets. De sensor regelt de meting door de buiging van een metalen plaatje die drukt op de ketting. 

Doordat een trapkrachtsensor rotatiesnelheid en trapkracht combineert, is het relatief nauwkeuriger dan een rotatiesensor. De fietscomputer berekent namelijk heel precies hoeveel ondersteuning de motor moet leveren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *